The Deconstruction of SUNTOPIA

かなりナウい記録写真集
『サントピアの解体』出版プロジェクト

茨城県水戸市を拠点に活動する現代美術家・矢口克信が、水戸市内にあったファッションビル・サントピアの8ヶ月間に及ぶ解体現場に潜入し行った、一連のプロジェクトを記録した7,000枚を超えるフィルム写真の中から、999枚を収めた重量1.7kgを超える、かなりナウい記録写真集の出版を実現する為のプロジェクトです。


『現代社会において失われゆく、かなりナウい風景や記憶を留める事を営みとして』



解体されいくサントピアとの出会い

2016年5月。水戸市内で活動をしていた矢口の元に、サントピア解体の一報が飛び込んできました。サントピアとは、1978年に最先端ファッションの発信地として、水戸市中心市街地に開店したファッションビルです。 2007年に閉店した後は、9年間放置プレイされ続け、結局は解体される事となります。とはいえ、水戸という地方都市の生活文化の一時代を象徴する建築であったことは、まぎれもない事実です。ここでどれだけのひと達が、なんだかんだと、泣いて笑って怒ってと、かなりナウい青春時代を過ごしたことでしょうか。誰かにとってかけがえの無い思い出の場所だったはずの建物が、誰にも守られることなく解体されようとする中、その失われゆく風景と、どう向き合うことができるのか、そんな想いが、矢口の表現欲を突き動かしていきます。 矢口はすぐにサントピアへ出向き、解体工事関係者の方々との交渉を経て、解体現場に潜入しました。そして解体工事が終了するまでの約8ヶ月間、フィルムカメラで解体風景を記録していきます。




『SUNTOPIAへ祭後のバーゲンセール』の開催

解体工事まっただ中の8月15日には、解体されゆくサントピアへ贈るアートプロジェクト『SUNTOPIAへ祭後(さいご)のバーゲンセール』を開催。 サントピア全盛期のバーゲンセール時には、セール品を求める人々によって出来た数百メートルにも及ぶ大行列の風景が、水戸の町の賑わいを象徴する風物詩の一つでした。 プロジェクト当日は、猛暑の中、若者からお年寄りまで200人以上の方々が参列し、バーゲンセールの大行列の風景をサントピアにプレゼントしました。参列者の中には、サントピアで購入した洋服で、全身オシャレしてきた女性や、当時の思い出を延々とお話しするご年配の男性の方まで、個性豊かな参列者で賑わいをみせました。 プロジェクト終盤には、本場アメリカから来日したという魔術師が登場。本場アメリカ仕込みといわれるエキセントリックな秘術で、サントピアの魂を自らに憑依させ、参列者へのお礼の言葉と、水戸の町へお別れを告げました。また参列者の皆さんへ、サントピアにまつわるかなりナウいグッズを、礼品として配布させて頂きました。




失われゆく空間で行った幾つかの試み

矢口は自分の中に移ろいゆく様々な感情の痕跡を残すかのように、かなりナウいドローイングを、解体中のサントピア内に描いていきます。それは、失われゆく空間において、創造行為を働く事で、相反する情感を孕んだ光景を、極めて原始的な手段を通して表現しようとする試みでした。描かれたドローイングのほとんどが、解体と共に取り壊されてしまいましたが、地下1階北側の空間に、解体されゆくサントピアへ捧げる献花として描かれた『Dead colour drawing』の一部だけは、取り壊される事無く埋蔵され、現在もサントピア跡地の地中に眠り続けています。




かなりナウい記録写真集『サントピアの解体』を出版する意義

矢口克信のこれまでの社会実践活動は、日常生活の中で当たり前に失われゆくものや、忘れ去られゆくものに光を当て、彼らをもう一度美しく輝かせる行為だったと言えます。その行為から生まれる風景は、社会において価値をなくしたものが、誰かに取って何ものにも代え難い価値のあるものであり得ることを我々に問いかけてきます。 利便性を求め続ける現代社会に生きる我々は、社会において価値のあるものを手に入れることへの努力は惜しまず、価値のなくなったものは簡単に手放してしまう。 価値を失い、取り壊されゆくサントピアの最期の風景を収めた、今回のかなりナウい記録写真集が、そんな社会に生きる誰かにとって、かけがえの無い風景であってくれる事を願います。 出版の実現に向けたご支援、どうぞよろしくお願いいたします。

萬間満 (ワシントン現代芸術センター芸術監督)

The Deconstruction of SUNTOPIA | Publishing Project 2017

This project is by contemporary artist Katsunobu Yaguchi who lives and works in Mito City, Ibaraki Prefecture for realizing the publication of a very trendy, 1.7 kg-plus documentary photo book which contains 999 photographs, selected out of over 7,000 film photos, which documented a series of art projects performed during the 8-months of demolition work on the fashion building Suntopia, once located in the city center.



"My mission is to keep in people’s minds the very trendy scenes and memories which are fading away in contemporary society"




My encounter with Suntopia which was slated to be demolished

It was May 2016. Yaguchi lived and worked in the Mito City and was informed of the shocking news that the Suntopia would be demolished. The Suntopia was a fashion building opened in 1978 at the center of Mito City as a source of cutting-edge fashion trends.The building had closed in 2007 and had been left as it was for 9 years, but it was finally determined that it would be demolished. Even facing its end, it was undoubtedly an architecture that symbolized a flourishing era of the livelihood culture in the rural city Mito. I think of the days when a lot of young people lived their very trendy youth with tears, laughers, and at loggerheads in and around this building. While the building, which should have been for someone an irreplaceable, memoried place, was about to be demolished without being protected by anyone, how could an artist confront the scenes fading away through art projects? This question drove the creative spirit of Katsunobu Yaguchi.Yaguchi immediately went to the Suntopia, negotiated with the affiliates, and was successfully allowed access into the demolition site. And he documented the scenes of the demolition work with a film camera for about 8 months until completion of the demolition.




Holding of “The Last Bargain Sale for Suntopia”

On August 15, in the midst of the demolition work, an art project dedicated to the dying Suntopia building, titled “The Last Bargain Sale for Suntopia,” was held. During the golden days of the Suntopia, a waiting line several hundred meters long created by people wanting products on sale used to be a common sight in the city center, symbolizing the thriving economy of Mito. On the day of the project, despite the extreme summer heat, the long waiting line was formed by 200 or more young and old attendees to re-create the energy of Suntopia at the time of a bargain sale. The event was livened up with varieties of unique attendees such as a woman dressed up in cloth purchased from Suntopia and a man who talked endlessly about his recollections of the glory days. At the event’s climax, a shaman who claimed to have come from America entered the scene. With the power of fantastic magic learned in the authentic practice of shamanism, she allowed herself be possessed by the spirit of the Suntopia and spoke a word of thanks to the attendees and bid farewell to the town of Mito. In appreciation of the attendees, a very trendy memento honoring the Suntopia was presented.




A series of trials in the space destined to disappear

As if leaving the evidence of various emotions running inside himself, Yaguchi created very trendy drawings on the walls of the Suntopia building which was undergoing demolition. This was meant as a trial in the space destined to disappear aiming to cause the emergence of scenes that were expressions of contradictory emotions through creation with extremely primitive methods. Almost all of the drawings were knocked down in the demolition process. However, part of the “Dead Color Drawing,” a flower bouquet for the dying Suntopia drawn on the north side in the first basement, escaped destruction and is still sitting in the underground area of the old Suntopia site.


Significance of publishing the documentary photo book “The Deconstruction of Suntopia”

Katsunobu Yaguchi’s social practices are translated into his artistic activity. His art can be considered as the act of casting light upon things in our ordinary lives which become lost or forgotten without much surprise, and beautifully brightening them up once again. These scenes produced by his actions tell us that things no longer socially valuable can be irreplaceable, meaningful things for some individuals. We live in contemporary society where people are willing to strive to obtain things socially valuable while easily letting go of things that lose such value. I hope that this very trendy documentary photo book in which last days of the once vibrant Suntopia, which lost its societal value, are recorded will provide someone today with beautiful, valuable scenes. I would very much appreciate it if you could support me in realizing the publication.

MAMMA MAN
(Chief director of Washingtown Contemporary Art Centre)